مقایسه ای بین سیستم تلفنی ویپ و شبکه تلفنی سنتی (PSTN)

مقایسه ای بین سیستم تلفنی ویپ و شبکه تلفنی سنتی (PSTN)
http://www.velocityvoip.com/images/2012/voip-termination-services.jpg

شبکه IP برخلاف شبکه تلفنی مرسوم از تکنولوژی بسته های سوئیچ شونده(Packet switching) استفاده می کند. در این شبکه وقتی ترافیک بالا می رود ممکن است ارتباط به طور کلی مسدود شود و یا اینکه بعضی از بسته ها مفقود شوند، بنابراین کیفیت صوت دریافتی در مقایسه با شبکه های مرسوم پایین تر است. در این جا غالبا علاوه بر کدگذاری ، فشرده سازی نیز انجام می شود، بنابراین سرعت ارسال بیت ها بین ۵٫۳ تا ۱۶ کیلو بیت بر ثانیه پایین می آید. تاخیرانتقال بسیار طولانی تر است و تغییرات تاخیر نیز قابل ملاحظه است. کیفیت صوت به شدت تحت تاثیر کیفیت شبکه ی IP است، بنابراین نمی توان آن را ضمانت نمود. در اینجا به دلیل به اشتراک گذاشتن یک شبکه هم برای داده و هم برای صوت هزینه های عملی کاهش می یابد. این تفاوت ها منجر شده است تا تفاوتهایی در پیاده سازی، کیفیت شبکه و هزینه های عملی ایجاد شود.

در حالتی که از خطوط PSTN استفاده می کنید، شما باید هزینه زمان استفاده شده توسط شرکتی که  مدیریت خط PSTN را  برعهده دارد ،‌ پرداخت کنید و هر اندازه که بیشتر با تلفن صحبت کنید هزینه بیشتری را نیز می بایست پرداخت کنید. علاوه بر این ، نمی توان بطور همزمان با بیش از یک شخص گفتگو نمود .

در فناوری VoIP می توان هر زمان و با هر شخص گفتگو نمود . کافی است که در آن مقطع زمانی سایر افرادی که شما می خواهید با آنان گفتگو نمائید نیز به اینترنت متصل شده باشند. مکالمه برقرار شده تا زمان دلخواه ( مستقل از هزینه های مربوطه ) می تواند ادامه یابد. علاوه بر این ، می توان در یک زمان با چندین نفر گفتگو نمود. در زمان گفتگو با سایر افراد و به طور همزمان می توان با آنان داده ای ( نظیر تصاویر ، نمودارها و تصاویر ویدیوئی )  را نیز مبادله نمود .

سوئیچ‌مداری ابتدایی‌ترین سیستم های به کار رفته در شبکه تلفن طی ۱۰۰ سال اخیر است، تماس‌هایی که داخل چنین شبکه‌ای برقرار می‌شود یک خط تلفن را به واسطه ارتباط دو نقطه مختلف اشغال می‌کند. این روش اساس شبکه‌های تلفنی سوئیچ عمومی یا (PSTN) است.

در این نوع ارتباط هنگامی که یکی از طرفین صحبت می‌کند طرف دیگر به آن گوش می‌دهد. به این معنی که در هر زمان تنها نیمی از ارتباط فعال است و عملا نیم دیگر ظرفیت ارتباطی به هدر می‌رود، به علاوه در هر مکالمه تلفنی بخش قابل توجهی از طول زمان مکالمه را سکوت (هیچ یک از طرفین صحبتی نمی‌کنند) تشکیل می‌دهد.

اما در سامانه VOIP قادریم تا بسته‌های دیجیتالی را که تنها حاوی مکالمات طرفین است روی خطوط تلفن ارسال کنیم و از ارسال پیوسته داده‌ها (شامل کل زمان مکالمات و سکوت میان آن ها) جلوگیری کنیم. این امر اساس کار شبکه‌های سوئیچ تلفنی بسته (Packet switching) را تشکیل می‌دهد.

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *