شبکه تلفنی VoIP قابلیت های بسیاری را در اختیار کاربران قرار می دهد. بسیاری از این قابلیت ها به صورت رایگان در همان ابتدای استفاده از یک سیستم تلفنی ویپ در اختیار کاربران قرار میگیرد.
این که شما در سیستم تلفنی خود از چه قابلیت هایی استفاده می کنید و قصد دارید چه قابلیتهایی را فعال کنید به نیازهای ارتباطی شما بستگی خواهد داشت.
این ها قابلیت هایی هستند که به شما کمک می کنند تماس های خود را مدیریت کنید، به سرویس های اضافه دسترسی پیدا کنید و از قابلیت ها و ابزارهای بیشتر برای بهبود بخشیدن تجربه خود در شبکه ویپ استفاده کنید.
برخی از این قابلیت ها می توانند برای بیزینس های ابزار تجاری محسوب شوند و برخی از دیگر امکانات می توانند در خانه و بین دوستان و آشنایان مورد استفاده قرار بگیرند.
برخی از این ویژگی ها را می توان در اداره و شرکت مورد استفاده قرار داد برخی دیگر در تلفن های هوشمند و سایر تجهیزات ارتباطی قابل استفاده هستند.
در زیر برخی از قابلیت های شبکه تلفنی ویپ را مشاهده می کنید که بسیار کارامد خواهند بود.
قابلیت های پایه در سیستم تلفنی VoIP
شناسه تماس گیرنده یا همان Caller-ID
کالر آیدی به شما اطلاعاتی در مورد تماس گیرنده می دهد، در واقع می گوید تماس گیرنده کیست. کالر آی دی به شما این اجازه را می دهد که اگر تماسی را نخواستید، جواب ندهید، ریجکت کنید و یا به سمت شخص دیگری تماس را منتقل کنید.
کالر آی دی سیستم های تلفنی سنتی نیز وجود دارد، این قابلیت از مهم ترین و پایه ای ترین قالبیت های مورد نیاز در یک سیستم تلفنی است.
البته در تلفن های هوشمند نرم افزار هایی وجود دارند که شماره تماس گیرنده را در دیتابیس خود بررسی کرده و اطلاعات دقیق تری را در مورد تماس گیرنده نشان می دهند.
صندوق صوتی تماس
هنگامی که شما نمیتوانید یک تماس را پاسخ دهید صندوق صوتی به شما کمک می کند تا صحبت های تماس گیرنده را ضبط کرده و در زمان مناسب به آن گوش دهید. این قابلیت در برخی از تلفن هایی که به سیستم شهری متصل می شوند وجود دارد و همچنین سرویس دهندگان شبکه های موبایل نیز این قابلیت را در اختیار کاربران خود قرار می دهند.
امروزه ابزار های جدید تری برای کارکردن با صندوق های صوتی ایجاد شده اند. به عنوان مثال ابزار visual voicemail به شما امکان تبدیل صوت به متن را می دهد تا به صورت متنی صحبت های شخص تماس گیرنده را درون اینباکس خود دریافت کنید.
تماس صوتی سه نفره (تماس کنفرانس)
تماس های کنفرانس در هنگامی که می خواهید یک تصمیم جمعی بگیرید برای شرکتها بسیار حیاتی است. برخی از ارائهدهندگان سرویسهای موبایل امکان برقراری تماس کنفرانس را او می دهند اما این قابلیت، یکی از پایه ای ترین قابلیت هایی است که می تواین در شبکه ویپ به آن دست یابید.
ارسال و دریافت فکس
IPFax در شبکه ویپ به شما این امکان را می دهد تا فکس دریافت و ارسال کنید. این امکان در شبکه ویپ با قابلیت های پیشرفته بسیاری ارائه می شود.
بلاک کردن تماس (لیست سیاه تماس)
ایجاد لیست و سیاه و سفید تماس از مهم ترین قابلیت ها برای راحتی افراد است. گاهی ممکن است شما نخواهید تماسی را پاسخ دهید، بهترین راه حل قرار دادن آن شماره درون یک بلک لیست است.
در بسیاری از تلفن های هوشمند اکنون نرم افزار های مدیریت تماس وجود دارند که قابلیت ایجاد لیست های سفید و سیاه تماس را دارند. این قابلیت مهم، از مهم ترین نیاز ها در هنگام استفاده از یک شبکه ارتباطی است.
انتقال تماس (Call Forwarding)
به قابلیت Call Forwarding گاهی ترانسفر تماس نیز گفته می شود. طی این عملیات هنگامی که تلفن آی پی شما زنگ می خورد می توانید تماس به شخص دیگری انتقال دهید تا او پاسخگوی تماس باشد. همچنین شما می توانید تماس ها را به سرویس های دیگر مانند صندوق صوتی نیز منتقل کنید.
استفاده از شماره تلفن محلی
بسیار پیش میآید کسانی که سرویس ویپ سفارش میدهند میخواهند تا شماره تلفن قبلی خود را حفظ کنند. استفاده از ویپ بر روی شماره های محلی نیز ممکن است و شما می توانید شماره تلفن منزل خود را نیز بر روی شبکه ویپ قرار دهید و از امکانات ویژه آن بهره مند شوید.
قابلیت های پیشرفته در سیستم تلفنی VoIP
مدیریت از راه دور
بسیاری از سیستمهای تلفنی را می توان از راه دور و از طریق کنسول وب آنها تنظیم کرد. در بسیاری از مواقع پیش می آید که متخصصین فنی در مکانهای دیگر حضور دارند و نیاز است تا سریع بتوانند مشکل سیستمی را از راه دور برطرف کنند.
در هنگامی که میخواهید از راه دور سیستم تلفنی خود را تنظیم کنید استفاده از شبکه تلفنی ویپ تنها راه حل شماست.
تنظیم منو تماس (IVR)
منو های تماس در شرکت های بزرگ اکنون نقش بسیار مهمی در سیستم ارتباطی آنها ایفا می کنند. اگر منوی تماس وجود نداشته باشد تمامی تماس ها باید مستقیماً به اپراتور متصل شود و این یک نقص بزرگ برای سیستم تلفنی معمولی محسوب خواهد شد.
یک منوی تماس می تواند پس از یک صوت راهنما در اختیار کاربر قرار بگیرد تا به کمک آن کاربر بتواند مسیر مورد نیاز خود را پیدا کند و با شخص خاصی تماس بگیرد. به این منو ها در واقع IVR که خلاصه Interactive voice recognition است گفته می شود.
توزیع خودکار تماس ها
با استفاده از این قابلیت موقعی که یک تماس به سیستم می رسد به طور اتوماتیک مسیردهی شده و به دیپارتمان مشخصی متصل می شود. همچنین می توان سیستم را طوری تنظیم کرد که چندین تلفن در هنگام رسیدن یک تماس زنگ بخورند.
ارسال پیام های صندوق صوتی به ایمیل
این قابلیت به شما این امکان را می دهد تا تماس های صوتی را به صورت متنی درون ایمیل خود دریافت کنید. دریافت پیام های صندوق صوتی در ایمیل می تواند یک قابلیت بسیار کارآمد و جذاب باشد.
مشاهده اطلاعات پهنای باند و مدت زمان تماس ها
در شبکه ویپ معمولا به سادگی میتوانید اطلاعات پهنای باند مصرف شده و زمان برقراری تماس ها را مشاهده کنید. از این طریق می توانید به بهترین شکل مراقب هزینه های مصرفی شرکت خود باشید.
دیدگاه های این مطلب
هیچ نظری ارسال نشده است.