در هنگام استفاده از ویپ ما انتظار داریم امکانات تلفنی پیشرفته، پایداری و امنیت را در کنار کیفیت صدای بالا در اختیار داشته باشیم. در مقایسه با سیستم های تلفن سنتی که معمولا یک کیفیت ثابت را در مکان های مختلف در اختیار شما قرار می دهد، کیفیت صدا در سیستم تلفنی ویپ می تواند بر اساس فاکتور های مختلف، در زمان ها و مکان های مختلف متفاوت باشد.
تمامی افرادی که به تازگی از سیستم تلفنی سنتی به سیستم تلفنی ویپ کوچ کرده اند انتظار دارند که در بدترین شرایط کیفیت صدای دریافتی از سیستم تلفنی ویپ برابر با سیستم تلفن سنتی باشد. اما گاهی کیفیت صدا در ویپ از خطوط تلفن شهری کمتر است. در این هنگام نباید تکنولوژی ویپ را مقصر دانست، زیرا با استفاده از تنظیمات و تجهیزات مناسب، کیفیت صدا در ویپ را می توان بسیار بالاتر از سیستم تلفن سنتی برد.
کیفیت صدا از مهم ترین فاکتورهایی است که در هنگام سنجش میزان رضایت مشتری در ارتباطات تلفنی مد نظر است. اگر کفیت صدا در سیستم تلفنی کم باشد، مشتری ناراضی خواهد بود، حتی اگر شما بسیار به موقع پاسخ تماس او را داده باشید و اطلاعات کامل را در اختیار او گذاشته باشید. چه صدای انتقالی از شما به مشتری، چه از مشتری به شما، باید بالاترین کیفیت را داشته باشد تا ارتباط نهایت بهره وری را به همراه داشته باشد.
اگر شما در حال حاضر از سیستم تلفنی ویپ استفاده می کنید و در حال تحقیق در مورد افزایش کیفیت صدای سیستم تلفنی خود هستید، حتما می توان کیفیت سیستم تلفنی شما را ارتقا داد. فقط باید مواردی را بهینه کنید که مستقیما بر روی کیفیت صدای سیستم تلفنی شما تاثیر دارند. در این مطلب قصد داریم برخی از مواردی را معرفی کنیم که شما می توانید با بررسی و بهینه سازی آن ها کیفیت صدای سیستم تلفنی ویپ را افزایش دهید.
ابتدا باید سرعت اینترنت خود را محاسبه کنید و اگر نیاز است سرعت اینترنت خود را افزایش دهید. سرعت اینترنت همان طور که می دانید تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت صدای انتقالی در تکنولوژی ویپ دارد. اگر سرعت اینترنت خود را افزایش داده اید و تاثیر محسوسی در افزایش کیفیت صدای انتقالی مشاهده نکرده اید، می توانید موارد زیر را بررسی کرده و اگر نیاز است در جهت حل مشکل آن ها اقدام کنید:
نرخ Jitter و Packet loss را سیستم تلفنی ویپ محاسبه کنید
Packet loss یک نرخ قابل محاسبه است (بر اساس درصد). این نرخ اشاره به میزان دیتایی دارد که از سمت شما ارسال شده، اما به مقصد نرسیده است. نرخ ایده آل برای Packet loss همان صفر است! اما رسیدن به این میزان Packet loss می طلبد که سیستم تلفنی شما کاملا بهینه باشد.
Jitter نیز یکی از عوامل Packet loss و کاهش کیفیت صدا است. جیتر درواقع تفاوت بین زمان رسیدن پکت های دیتا است. مثلا اگر سه پکت ارسال شود، طرف مقابل این پکت ها را به ترتیب در ۱ میلی ثانیه، ۲ میلی ثانیه و ۵ میلی ثانیه دریافت کند، فاصله بین ۲ ثانیه و ۵ ثانیه را جیتر می گویند، زیرا باید همه پکت ها طی ۱ میلی ثانیه و با فاصله یکسان دریافت می شدند. وجود جیتر در هنگام انتقال صدا می تواند حالت قطع و وصل شدن به صدا دهد.
شما باید تا جایی که ممکن است امکان جیتر و Packet loss را به حداقل ممکن برسانید. اگر این دو مورد را حل کنید کیفیت صدای انتقالی شما افزایش محسوسی خواهد داشت. برای حل مشکل Jitter در سیستم تلفنی ویپ، می توانید ابتدا پکت های صدا را در یک بافر جیتر ذخیره کنید و سپس آن را منتقل کنید، این کار مشکل جیتر را حل خواهد کرد. همچنین شما می توانید کابل اترنت خود را با مدل Category 6 تعویض کنید.
تجهیزات ویپ خود را بروزرسانی کنید
اگر از تجهیزات ویپ قدیمی استفاده می کنید بهتر است بدانید که ممکن است این تجهیزات کیفیت صدای انتقالی شما را پایین آورده باشند. متخصصان همیشه توصیه میکنند که از تجهیزات نوین استفاده کنید تا بیشترین میزان کیفیت صدا را از سیستم تلفنی خود دیافت کنید.
البته وقتی در مورد به روزرسانی صحبت میکنیم همیشه مسئله به روزرسانی فیزیکی نیست. گاهی فایروال های قدیمی نصب شده بر روی تجهیزات قدیمی نیاز به بروزرسانی نرم افزاری دارند. معمولاً به روز رسانی های نرم افزاری افزایش کیفیت صدا و افزایش امنیت را به همراه خواهند داشت. اگر یکی از تجهیزات شما به روز رسانی نرم افزاری نشده باشد ممکن است کیفیت صدا را به شدت پایین آورده و در نهایت مشکلات ارتباطی برای شما ایجاد کند. توصیه می شود که همیشه سیستم های نرم افزاری خود را به روز رسانی کنید تا از خطرات امنیتی و مشکلات کاهش کیفیت صدا در امان باشید.
بهتر است هنگامی که تجهیزات خود را تهیه می کنید آدرس وب سایتهای مرتبط با تجهیزات را ذخیره کرده اگر این وب سایت های رسمی به روزرسانی را معرفی کردند شما سریعاً تجهیزات خود را به روز کنید. معمولا شرکت های تولید کننده تجهیزات برای نوین نگهداشتن دستگاه های خود به روز رسانی های دائمی ارائه می دهند و پیشنهاد می کنند که مشتریان این به روز رسانی ها را سریعاً به انجام برساند.
اگر شما از هدست ها استفاده میکنید، بهتر است از کیفیت این هدست ها مطمئن باشید. هدست هایی که سیم ایزوله ندارند و یا سیم های طولانی دارند ممکن است بر روی کیفیت تماس های شما تاثیر بگذارند. اگر هدست شما کیفیت صدای شما را کاهش داده است بهتر است به فکر خرید یک هدست جدید باشید.
به جای شبکه وایرلس، با کابل شبکه ارتباطات را در سیستم تلفنی ویپ برقرار کنید
پیاده سازی سیستم تلفنی بر اساس شبکه وایرلس می تواند بسیار کم دردسر باشد و همچنین با عدم وجود سیم های پیچ در پیج بسیار زیباتر و تمیزتر. اما سرعت بر روی کابل های اترنت بسیار بیشتر از شبکه های مبتنی بر وایرلس است. ایا شما سیستم تلفنی خود را به صورت وایرلس بر روی شبکه وای فای راه اندازی کرده اید کیفیت تماس های شما پایین است می توانید تبدیل شبکه وای فای شبکه سیمی را مد نظر داشته باشید.
شبکه های سیمی میزان تحرک پذیری سیستم تلفنی شما را بسیار کاهش می دهند و این یک امتیاز منفی برای آن تلقی می شود. اگر شما نیاز دارید تا به صورت بی سیم ارتباط برقرار کنید و با یک هندست فضای بسیار زیادی را تحت پوشش داشته باشید، می توانید استفاده از تلفن های ویپ دکت را مد نظر قرار دهید. تکنولوژی دکت یک تکنولوژی بی سیم است و اکنون شرکت های تولید کننده تجهیزات ویپ بی سیم، تجهیزات خود را با پشتیبانی از امواج دکت به بازار عرضه می کنند.
اگر موضوع تحرک، مسئله خاصی برای شما نیست می توانید استفاده از کابل های اترنت به جای شبکه وای فای را مد نظر قرار دهید. به طور معمول استفاده از کابل های شبکه کیفیت صدای انتقالی را افزایش می دهند. همچنین ارتباط از طریق کابل های شبکه از شبکه وای فای بسیار امن تر است.
با این حالی که تکنولوژی ویپ بر روی شبکه های وای فای قادر به فعالیت است، همچنان متخصصان استفاده از این تکنولوژی بر روی شبکه وای فای را توصیه نمی کنند. سیستم تلفنی مبتنی بر ویپ بهترین عملکرد خود را بر روی شبکه های سیمی ارائه می کنند.
تراکم سیستم های مشترک در شبکه اینترنت را کاهش دهید یا بالاترین اولویت استفاده از پهنای باند را به سیستم تلفنی ویپ اختصاص دهید
اگر کاربران بسیاری از شبکه اینترنت شما استفاده می کنند این احتمال وجود دارد که بر روی شبکه تلفنی خود کیفیت بالایی را در اختیار نداشته باشید. در برخی از زمانها شما کیفیت صدای بالا ای در شبکه تلفنی خود دارید و در برخی از زمانها این کیفیت بسیار کاهش مییابد احتمالا به خاطر اشتراک اینترنت بین افراد بسیار زیاد است. بهتر از میزان مصرف اینترنت کلی خود را در هنگامی که کیفیت صدا پایین است بررسی کنید، اگر میزان مصرف بالا بود، تلاش به کاهش تعداد مشترکین داشته باشید، اگر مشکل حل شد باید تنظیمات شبکه خود را طوری انجام دهید که بیشترین اولویت استفاده از پهنای باند به سیستم تلفنی ویپ شما برسد.
زمانی که کاربران بر روی شبکه اینترنت شما شروع به دانلود فایل های چند رسانه ای می کنند سرعت اینترنت افراد دیگر به شدت کاهش می یابد. شبکه تلفنی ویپ شما یکی از کاربران اینترنت شما محسوب می شود، شما می توانید بیشترین اولویت برای استفاده از پهنای باند را به این سیستم تلفنی اختصاص دهید. این کار با استفاده از نرم افزار های پیشرفته مدریت شبکه قابل انجام است. برخی از روتر ها نیز قادر هستند تا اولیت بیشتر را بر روی شبکه ویپ تنظیم کنند. شما می توانید در قسمت QoS یا همان Quality of Service این تنظیمات را در روتر خود یافته و بیشترین اولویت استفاده از پهنای باند را ه سیستم تلفن ویپ خود اختصاص دهید.
صحت نهایی در مورد افزایش کیفیت صدا در ویپ
همان طور که دیدید در تکنولوژی ویپ فاکتورهای بسیاری هستند که می توانند کیفیت صدای دریافتی و انتقالی را تعیین کنند. وظیفه شما به عنوان مدیر یک سیستم تلفنی این است که همیشه تمامی این فاکتورها را بررسی کنید و در صورتی که کیفیت صدای تماس های شما پایین است آنها را بهینه سازی کرده و در صورت وجود مشکل آنها را حل کنید.
به طور کلی استفاده از تجهیزات جدید و به روز و اینترنت با سرعت بالا و اختصاصی برای یک سیستم تلفن ویپ میتواند مشکلات کیفیت صدای سیستم تلفنی شما را به طور کلی حل کرده و نیازهای شما را در این زمینه برطرف سازد.
دیدگاه های این مطلب
هیچ نظری ارسال نشده است.