سانترال IP، سانترال ویپ، سانترال VoIP، مرکز تلفن IP، مرکز تلفن VoIP PBX
سانترال آی پی یا IP PBX چیست؟
یک سیستم ویپ تشکیل شده از یک یا چند تلفن ویپ/تلفن سیپ، یک IP PBX و یک گیتوی اختیاری است. یک IP PBX شبیه یک پراکسی سرور است. کلاینت های سیپ (SIP Clients)، مانند تلفن ساده ویپ و یا تلفن نرم افزاری در یک سرور IP PBX ثبت می شوند و هنگامی که می خواهند یک تماس برقرار کنند از IP PBX برای ایجاد اتصال درخواست می کنند.
سانترال آی پی یا همان IP PBX ویپ یک لیست از تلفن ها و کاربران به همراه آدرس SIP آن ها دارد، بنابراین قادر است تا تماس های ورودی و خروجی را به سمت مقصد مد نظر آن ها هدایت کند.
5 نکته مهم هنگام انتخاب یک مرکز تماس آی پی (VoIP IP PBX)
سانترال های آی پی موجود در بازار انواع و اقسام مختلف با کارایی های مختلفی دارند. بسیار مهم است که بدانید به دنبال چه می گردید و چه نکاتی را باید هنگام انتخاب یک مرکز تماس آی پی یا همان سانترال آی پی مد نظر قرار دهید. اگر شما یک بیزینس متوسط و کوچک را مدیریت می کنید شاید داشتن امکانات ویژه برخی مراکز تماس را نیاز نداشته باشید، پس بهتر از بر اساس بودجه، یک مورد ارزان تر با امکانات کمتر را مد نظرقرار دهید. اما اگر یک بیزینس بزرگ را مدیریت می کنید بدون شک نیاز به امکانات ویژه ای در ابتدا دارید و یا در ادامه فعالیت شرکت به این امکانات نیاز پیدا خواهید.
به طور کلی 5 نکته هنگام انتخاب یک سانترال آی پی مهم هستند که به شرح هر یک می پردازیم.
1-همکاری به بقیه تجهیزات ویپ
برای شما باید بسیار مهم باشد که یک سانترال آی پی یا همان VoIP IP PBX با قطعات دیگر سیستم ویپ شما سازگار است یا نه. به عنوان مثال اگر شما نیاز به ایمیل داشته باشید باید مدلی از این سانترال ها را انتخاب کنید که با سیستم های ایمیل دهی یک پارچه شوند.
باید ببینید سانترالی که انتخاب می کنید با سایر تجهیزات الکترونیک موجود در سیستم شما سازگار است یا نه. مهم ترین نکته این مبحث انتخاب یک سانترال است که از SIP پشتیبانی کند، SIP پروتکل استاندارد VoIP است. با استفاده از تکنولوژی SIP استفاده از بسیاری امکانات بر روی شبکه ویپ امکان پذیر می شود. استفاده از SIP همچنین باعث می شود در آینده نیز درگیر استفاده از نوعی خاص از تجهیزات نباشید و بتوانید لیست گسترده ای از تجهیزات سازگار با سیستم ویپ خود را به سادگی بیابید.
2-پشیبانی از ارسال فکس دیجیتال
بسیاری از شرکت ها و سازمان ها از فکس به عنوان روش اصلی برقراری ارتباط با دیگر سازمان ها، نمایندگان و یا مشتریان استفاده می کنند. همه IP PBX ها از فکس به صورت یک امکان پیشفرض پشتیبانی نمی کنند. اگر شما از فکس استفاده می کنید و برایتان مهم نیست سیستم ویپ شما از این امکان پشتیبانی می کند یا نه، در آینده به مشکلی جدی رو بر خواهی شد. بسیاری از شرکت ها و سازمان ها از چند خط شهری عادی استفاده می کنند چون سانترال ویپ آن ها از امکان فکس پشتیبانی نمی کند.
از سوی دیگر ارسال فکس دیجیتال بسیار ساده است و شما می توانید این کار را از طریق دسکتاپ کامپیوتر خود انجام دهید. شما حتی می توانید فکس ها را به صورت تصویر پیوست شده به یک ایمیل دریافت کنید! اما این فقط زمانی ممکن است که سانترال آی پی شما از این امکان پشتیبانی کند.
3-پشتیبانی از دستگاه های موبایل
پشتیبانی از دستگاه های موبایل امری بسیاری مهم برای یک سانترال آی پی است. حداقل تعدادی از کارمندان یک شرکت در روز ممکن است به آی پی فون خود دسترسی نداشته باشند، این کارمندان باید بتوانند به تماس های کاری خود پاسخ دهند، حتی اگر در سفر هستند. در این زمان بسیار مهم است که سانترال آی پی شما از دستگاه های موبایل پشتیبانی کند.
در آینده ای نه چندان دور با قدرتمند تر شدن گوشی های موبایل حتی دسکتاپ های کامپیوتر نیز کمتر استفاده خواهند شد و همه پردازش های یک کامپیوتر را یک گوشی موبایل می تواند انجام دهد. در این زمان باید یک IP PBX انتخاب کنید که بتواند از گوشی های موبایل نیز پشتیبانی کند تا در مقابل موج عظیم تغییرات تکنولوژی بتواند همچنان بدون نیاز به تغییرات سخت افزاری مورد استفاده قرار گیرد.
4-داشبورد راحت برای تنظیمات
رابط کاربری یک IP PBX نیز از نکات مهم انتخاب آن است. باید ببینید با کدام رابط کاربری راحت تر هستید سانترال آی پی خود را طبق آن انتخاب کنید. امروزه بسیاری از سانترال های آی پی با تنظیمات پیشفرض ساخته شده اند که مدیران شبکه بتوانند به سادگی آن ها را راه اندازی کنند. اما این بدان معنا نیست که همه سانترال ها این قابلیت را دارند. بعضی از این IP PBX ها برای راه اندازی، تنظیمات و نگاه داری ممکن است نیازمند تخصص بیشتری باشند.
اگر شما یک متخصص شبکه ویپ نیستید باید مرکز تماسی را انتخاب کنید که به سادگی قابل راه اندازی و نگهداری باشد. برخی از سانترال های ویپ با اپلیکیشن تحت وب ارائه می شوند که کار تنظیمات آن ها را راحت تر می کند.
5-خارج نشدن از رقابت با سایر سانترال های ویپ با گذر زمان
تکنولوژی ویپ در مقایسه به خطوط شهری بسیار Scalable است اما همین تکنولوژی ویپ هم به سرعت در حال پیشرفت است. هر از مدتی قابلیت های جدید به تجهیزات ویپ اضافه می شود. بسیار مهم است که سانترال آی پی شما توانایی رقابت های آینده را داشته باشد. برای حل این مشکل بهتر است از سانترال های ویپی استفاده کنید که از SIP پشتیبانی می کنند تا تغییرات تکنولوژی در آینده شما را خوشحال کند نه اینکه به مشکلات شما اضافه کند. تکنولوژی سیپ در سیستم ویپ شما نه تنها امروز، شما را راضی می کند بلکه فردای شما را نیز بیمه می کند.
-
MyPBX Standard - IP-PBX for Small Businesses
MyPBX سیستم مستقل ترکیبی PBX است که جهت کاربرد در تجارت های کوچک و شعب دور دست یک سازمان بزرگ طراحی گردیده است ( دو تا 100 کاربر به ازای هر سایت )
MYPBX ارائه دهنده راه حلی ترکیبی از نرم افزارهای VoIP است که جهت استفاده در تجهیزات سنتی مخابرات بکار می آید.. این سیستم برای کسانی که آمادگی ورود به یک سیستم VoIP جامع را ندارند. گزینه مناسبی می باشد.
بیشتر بدانید -
Yeaster MyPBX SOHO - IP-PBX for Small Businesses
MyPBX سیستم مستقل ترکیبی PBX است که جهت کاربرد در تجارت های کوچک و شعب دور دست یک سازمان بزرگ طراحی گردیده است (دو تا 36 کاربر به ازای هر سایت)
MYPBX ارائه دهنده راه حلی ترکیبی از نرم افزارهای VoIP است که جهت استفاده در تجهیزات سنتی مخابرات بکار می آید.. این سیستم برای کسانی که آمادگی ورود به یک سیستم VoIP جامع را ندارند. گزینه مناسبی می باشد.
بیشتر بدانید