1)  تعريف گیتوی تلفن اینترنتی (VOIP Gateway)

 تبديل ترافيک تلفنی (مبتنی بر TDM) از طرف PSTN (Publicly Switched Telephone Network) به بسته های داده قابل حمل بر روی شبکه IP و بالعکس نيازمند وسيله ای است که گیتوی VOIP نام دارد. اين Gateway ها, واسط ميان LAN و شبکه مدارسوئيچ شده (circuit-switched network) هستند که برخی کارها همچون فشرده سازی صوت و تبديل آن به بسته های داده را نيز انجام می دهند.

2)  نحوه عملکرد گیتوی های VOIP 

گیتوی های VOIP همانند پلی ميان شبکه IP و PSTN عمل می کنند که بسته به منشا ترافيک تلفنی, ترافيک صوتی مربوطه را به شکل مناسب و قابل استفاده برای گيرنده تبديل می نمايند.

3)  انواع مختلف گیتوی های VOIP  

بطور کلی گیتوی های VOIP را می توان به دو دسته کلی ديجيتال و آنالوگ تقسيم بندی نمود:

1-3) گیتوی های VOIP آنالوگ: اينگونه Gateway ها تلفن های آنالوگ قديمی را به سيستم تلفنی VOIP و يا سيستم تلفنی VOIP را به PSTN متصل می نمايند. از اين رو, گیتوی های VOIP آنالوگ را می توان در دو دسته زير جای داد:

گیتوی FXS جهت اتصال تلفن های آنالوگ و دستگاه های فکس به سيستم تلفنی VOIP 

Gateway FXO جهت اتصال سيستم تلفنی VOIP به خطوط PSTN 

2-3) گیتوی های VOIP ديجيتال: جهت اتصال سيستم تلفنی VOIP به خطوط صوتی ديجيتال همچون T1/E1/BRI و همچنين اتصال سيستم PBX به شبکه IP از گیتوی های VOIP ديجيتال استفاده می گردد.

4)  مشخصه های گیتوی های VOIP

اکثر گیتوی های VOIP دارای مشخصات ذيل می باشند:

  • سازگار با پروتکل های مختلفی SIP, H.323 و MGCP
  • حمايت از کدکهایي همچون G.711, G.723.1, G.726
  • سازگار با T.38 (برای فکس)
  • حذف اکو (Echo Cancellation), بافرنمودن جيتر (Jitter Buffer), VAD و CNG
  • مديريت مبتنی بر Web
  • تدارک اتوماتيک (Automatic Provisioning) توسط TFTP/HTTP
  • مسيريابی تماسها

بطورکلی گیتوی های VOIP را در پيکربندی های استاندارد زير می توان يافت:

Gateway های FXS و FXO: 4, 8, 16, 24 و 48 پورت

گیتوی های ديجيتال: 1T1, 2T1, 4T1, 8T1, 16T1, 1E1, 2E1, 4E1, 1BRI, 2BRI, 4BRI و 8BRI

5)  کاربردهای گیتوی های VOIP

گیتوی های VOIP دارای چهار کاربرد اساسی ذيل هستند:

  • ارتباط سيستم تلفنی VOIP با PSTN
  • ارتباط تلفن های آنالوگ به سيستم تلفنی VOIP
  • ارتباط VOIP برای سيستم PBX معمولی
  • گسترش خطوط آنالوگ از نقطه ای به نقطه ای در دوردست

 

1-5) ارتباط سيستم تلفنی VOIP با PSTN  

 بدليل اهميت ارتباطات و مخابرات در هر شغل و حرفه ای, ضرورت وجود ارتباط دائمی و با قابليت اطمينان بالايي بر کسی پوشيده نيست. سيستم های تلفنی VOIP در صورت قطعی در شبکه بطور کامل از کار می افتند و حتی قادر به برقراری تماس های ضروری نيز نخواهيم بود. راه حل اين مساله استفاده از Gateway های ديجيتال يا FXO جهت اتصال به PSTN برای فراهم آوردن افزونگی در شبکه (ايجاد failover) و امکان برقراری ارتباط تحت هر شرايطی است.

2-5) ارتباط تلفن های آنالوگ به سيستم تلفنی VOIP: در مواقعی که عدم تمايل به تغيير سيستم آنالوگ موجود در شرکت وجود داشته باشد, کماکان امکان استفاده از سيستم تلفنی VOIP وجود دارد. با استفاده از Gateway FXS می توان سيستم های تلفن آنالوگ را به سيستم تلفنی VOIP متصل نموده و امکان استفاده از خدمات VOIP را فراهم کرد.

3-5) ارتباط VOIP برای سيستم PBX معمولی: مشابه کاربرد قبلی, در صورتی که جهت دارا بودن تلفن IP اضاه نمودن چنين امکانی به سيستم فعلی مورداستفاده, نخواهيم سيستم موجود PBX را کنار بگذاريم, با استفاده از Gateway VOIP آنالوگی همچون FXS و يا نمونه ديجيتال آن می توان سيستم PBX حاضر را بدون نصب تجهيزات سيستم VOIP جديد به توانايي VOIP مجهز نمود. 

4-5) گسترش خطوط آنالوگ از نقطه ای به نقطه ای در دوردست: بمنظور افزايش انعطاف پذيری سيستم تلفنی, می توان خطوط تلفن آنالوگ را با استفاده از چارچوب IP و اينترنت و بدون استفاده از هيچ PBX آنالوگ يا VOIP PBX, از محلی به محل ديگر گسترش داد.

 

 

6)  نحوه خرید Gateway VOIP مناسب 

در ادامه به معيارهای مهم جهت خرید Gateway VOIP مناسب می پردازيم:

1-6) قصد انجام چه کاری را داريم؟ ابتدا به ساکن بايستی بدانيم که دقيقاً قصد انجام چه کاری را داريم و متناسب با آن گیتوی مناسب را انتخاب نماييم.

2-6) برای انتخاب گیتوی VOIP مناسب برای کار با سيستم تلفنی ديگر, اطلاع از پروتکلها و کدکهای موردحمايت سيستم از اهميت فوق العاده ای برخوردار است.

3-6) هزينه Gateway VOIP نيز از معيارهای موثر در انتخاب بوده و هست.

4-6) قابليت پيکربندی گیتوی VOIP نيز بر هزينه ها تاثير داشته و بايستی توسط متخصص صورت پذيرد.

5-6) طول دوره گارانتی و خدمات پس از فروش نيز در خريد گیتوی VOIP مناسب بايستی مدنظر قرار گيرد.