چگونه سیستم تلفنی VoIP خود را بهتر مدیریت کنیم؟

چگونه سیستم تلفنی VoIP خود را بهتر مدیریت کنیم؟

سیتسم های تلفنی ویپ به خودی خود بهترین نخواهند بود، همه چیز بستگی به نحوه استفاده از آن دارد. گاهی ممکن است شما یک سیستم ویپ را در شرایطی بسیار بد مورد استفاده قرار دهید، در این زمان کیفیت صدا به شدت نسبت به خطوط تلفن سنتی یا همان PSTN کاهش میاد.

همیشه ویپ در شرایط مناسب قادر است بهتر از است سیستم خطوط تلفنی سنتی باشد، فقط کافی است چند نکته را مد نظر قرار دهید تا یک سیستم ویپ فوق العاده را بتوانید راه اندازی کرده و مدیریت کنید.

در زیر به توضیح برخی از نکات مهم در هنگام راه اندازی و نگهداری سیستم تلفنی ویپ می پرداریم.

۱- مطمئن شوید اینترنت شما، صدا را هم مانند دیتا مدیریت می کند.

استفاده از دو خط اینترنت جدا برای صدا و دیتا بسیار هزینه بر خواهد بود. پس بسیاری از مواقع شما یک خط اینترنت دارید که قرار است هم دیتا را مدیریت کند و هم صدا را منتقل کند. همچنین جدا از کاهش هزینه ها با یک خط اینترنت، برخی از نرم افزار ها و سیستم های تلفنی نیاز به انتقال دیتا نیز دارند و امکاناتی مانند ارسالن پیام های متنی را نیز پشتیبانی می کنند.

پس حتما باید اینترنت شما قادر باشد همزمان دیتا و صدا را به بهترین شکل خود هندل کند. به عنوان مهم ترین پارامتر، پهنای باند اینترنت شما باید به اندازه کافی بالا باشد که قادر باشید میزان سنگینی اطلاعات را در واحد ثانیه منقل کنید.

پارامتر های دیگر شامل آپتایم مناسب، عدم اختلال لحظه ای در برقراری ارتباط، انعطاف پذیری و مقیاس پذیری اتصال اینترنت است.

۲- ابزار های مدیریت را قبل از شروع کار سرویس آماده کنید.

بسیاری سیستم های تلفنی برای استفاده کاربران توسط شرکت های مختلف ساخته شده اند. برخی از این سیستم ها نرم افزاری هستند و برخی سخت افزاری.

تجهیزات سخت افزاری سنگین و برای راه اندازی و مدیریت هزینه بر هستند همچنین برای مدیریت اطلاعات رد و بدل شده درون آن ها باید از نرم افزار های مدیریت سیستم تلفنی استفاده کنید.

به طور معمول یک نرم افزار مدیریت سیستم تلفنی عملیات هایی مانند: ضبط تماس های صوتی و تصویری، مدیریت تماس های در حال برقراری، گرفتن نسخه بک آپ از اطلاعات سیستم تلفنی و نمایش اطلاعات آماری بر روی گراف ها و نمایش تاریخچه آن ها را انجام می دهد. برخی از ابزار های مدیریتی همچنین قادر هستند تا کیفیت تماس های برقرار شده را نیز تشخیص داده و در پایگاه داده ای ذخیره سازی کنند.

ابزار های پیشرفته مدیریت سیستم تلفن ویپ قادر هستند تا به صورت real-time اطلاعات تماس هایی که در حال حاضر فعال هستند را به مدیر نشان دهند و این امکانی بسیار فوق العاده برا کشف مشکلات ی سیستم تلفنی است. به عنوان مثال کشف delay و jitter ها در یک تماس تلفنی، با استفاده از برخی ابزار های مدیریتی قابل انجام است.

۳- به ترافیک صدا با تنظیم کردن QoS بیشترین اولویت را بدهید.

در یک جمله ساده باید بگوییم که QoS یک ابزار است که به یک کلاس یا نوع خاصی از ترافیک اولویت بیشتری می دهد. در یک سیستم تلفنی ویپ، QoS باید به گونه ای تنظیم شود که صدا را نسبت به دیگر انواع داده در اولیت بالا تری قرار دهد.

این اولیت بندی صحیح به سیستم تلفنی شما کمک خواهد کرد تا یک کیفیت صدای مناسب را در اختیار شما قرار دهد. اما اگر همچنان پس از اولیت بندی مشکل انتقال صدا دارید، باید پارامتر های دیگر را نیز بررسی کنید.

۴- مطمئن شوید سیستم تلفن ویپ شما کاملا ایمن است.

این عملیات را باید قبل از شروع کار سرویس خود انجام دهید. کریستوفر کرمر از شرکت Nextiraone می گوید: “احتمال اینکه شما هک شوید خیلی کم است، اما اگر هک شدید هرگز فراموش نخواهید کرد.”

البته من نمی گویم که احتمال اینکه هک شوید پایین است! اکنون با پیرفت تکنولوژی ها و ساخت سیستم های مختلف، باگ های نرم افزاری بسیاری نیز به وجود آمده اند ه از طریق آن ها ممکن است سیستم تلفنی شما آسیب پذیر شده باشد.

برای اینکه سیستم تلفن خود را امن کنید و از دست هکر ها دور نگه دارید، پیشنهاد می کنم به موراد زیر توجه کنید:

استفاده از رمز نگاری برای امنیت ترافیک صوتی

به طور معمول شما باید از ترافیک صوتی خود با استفاده از رمزنگاری یا همان encryption محافظت کنید. هنگامی که هکر به اطلاعات شما دست پیدا می کند، اگر اطلاعات رمزنگاری نشده باشند، مانند یک فایل صوتی در اختیار او قرار خواهند گرفت. اگر از رمزنگاری استفاده کنید، حتی اگر هکر به اطلاعات شما دست پیدا کند، اطلاعات برای او ناخوانا خواهد بود.

استفاده از فایروال

فایروال ها شما از بسیاری از حملات هکر ها در امان نگه می دارند. اما باید مطمئن شوید که فایروال شما به طور صحیح کانفیگ شده است. یک فایروال که درست تنظیم نشده باشد، در بسیاری از مواقع با نداشتن فایروال تفاوتی نخواهد داشت.

مهم ترین چیزی که در انتخاب یک فایروال برای سیستم تلفنی خود باید مد نظر قرار دهید، این است که آیا آن فایروال از پروتکل های مورد نیاز شما مانند SIP و H.323 پشتیبانی می کند یا خیر.

قفل کردن IP PBX

اگر از یک IP PBX استفاده می کنید، برای جلوگیری از تاثیر گذاری ویروس ها، آن را قفل کنید. قفل کردن IP PBX همچنین برای جلوگیری از حملات DoS نیز موثر خواهد بود.

به طور کلی رعایت امنیت مقوله ای پیچیده ولی بسیار بسیار مهم است، هنگامی که از انتقال صوت صحبت می کنیم، احتمال وجود اطلاعات حساس در آن صوت بسیار زیاد است. پس باید در هنگام ایجاد، انتقال و نگهداری آن صوت نهایت امنیت لحاظ شود.

اگر در این زمینه نیاز به مشورت با افراد متخصص دارید. متخصصین کاوا ارتباطات هوشمند قادرند تا شما را برای مدیریت و راه اندازی سیستم تلفن ویپتان به بهترین شکل راهنمایی کنند.

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *