فشرده سازی صدا در VoIP

فشرده سازی صدا در VoIP

فاکتور های بسیاری برای تخمین کیفیت صدا در شبکه ویپ وجود دارد: مانند اتصال اینترنت و پهنای باند اختصاص داده شده به شبکه تلفنی، سخت افزار و نرم افزار استفاده شده برای انتقال صدا.

اینترنت، سخت افزار و نرم افزار تحت کنترل ما هستند. ما می توانیم در صورت هرگونه نارضایتی آنها را تغییر دهیم. گاهی اما مشکلات کاملا زیرساختی است که متخصصان گاهی مواقع مشکلات را به آن نسبت می دهند.

فشرده سازی دیتا چیست؟

فشرده سازی دیتا در VoIP به عملیاتی تلقی می شود که در آن دیتای صدا فشرده شده و به قطعات سبک تری برای انتقال تبدیل می شوند.

نرم افزار های فشرده سازی که به آنها کدک گفته می شود در مبدا سیگنالهای صدا را به صورت دیجیتال در پکت های سبک تر encode می کنند.

در مقصد اطلاعات دریافت شده که اکنون فشرده سازی و encode شده اند رمز گشایی شده و به صوت قابل شنیدن برای انسان تبدیل می شوند. packet ها زمانی که از حالت فشرده خارج می‌شوند معمولا به سایز اولیه خود باز خواهند گشت (اما نه همیشه!).

نقش کدک ها در کیفیت صدای انتقالی در ویپ چیست؟

کدک ها فقط برای فشرده سازی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، آن ها وظیفه انجام عملیات ایندک کردن یا همان encoding را نیز برعهده دارند. این عملیات را به طور ساده می توان تبدیل صدای آنالوگ به دیجیتال دانست. این صدای دیجیتال است که می توان آن را بر روی شبکه اینترنت منتقل کرد.

کیفیت و میزان بهره وری نرم افزار فشرده سازی دیتا می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی صوت انتقالی داشته باشد.

برخی تکنولوژی های فشرده سازی خوب هستند و برخی دیگر چندان خوب نیستند. بهتر اگر بخواهیم این موضوع را مشخص کنیم باید بگوییم که تکنولوژی های فشرده سازی برای فشرده کردن نوعی دیتای خاص مورد استفاده قرار می گیرند. یعنی هر کدک برای نوعی دیتای خاص استفاده می شود.

اگر از کدکی در جای نامناسب آن استفاده کنید کیفیت دیتای انتقالی با مشکل مواجه خواهد شد. به عنوان مثال اگر از کدک های فشرده سازی فکس برای فشرده کردن صدا استفاده کنید در محل دریافت این صدا ممکن است کیفیت چندانی نداشته باشد.

استفاده کدک ها برای فشرده سازی صدا در VoIP

VoIP دیتای صدا را طوری فشرده سازی می کند که برخی از المان ها از صدا حذف خواهند شد. به این روش فشرده سازی lossy compression گفته می شود.

بخش های حذف شده به کمک فشرده سازی در واقع بخش هایی از صدا هستند که در کل تاثیری بر روی صدای انتقالی ندارند. مثلا صداهایی که گوش انسان از شنیدن آن ها عاجز است را نیاز نیست که منتقل کنیم، پس در فشرده سازی حذف خواهند شد. همچنین زمانی که کسی صحبت نمی کند نیز دیتا نیازی به ارسال ندارد پس در فشرده سازی توسط نرم افزار حذف می شود.

حالا اگر تامین کننده سرویس شما از نرم افزارهای فشرده سازی مناسب استفاده کند شما خوشحال خواهید بود. امروزه تکنولوژی های فشرده سازی به حدی پیشرفته شده اند که کیفیت صدای انتقالی تقریبا فوق العاده است.

اما همچنان انتخاب نرم افزار فشرده سازی مناسب یکی از اصول مهم است. باید نرم افزار فشرده سازی را انتخاب کنید که برای فشرده سازی صدا مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال اگر نرم افزار فشرده سازی را استفاده کنید که برای فشرده سازی فکس مورد استفاده قرار می گیرد در هنگام انجام عملیات فشرده سازی و انتقال صدا با مشکلاتی مواجه خواهید شد. یا اگر فکس را با نرم افزار فشرده سازی صدا فشرده کنید فکس به مشکل خواهد خورد.

اگر از این نرم افزار های فشرده سازی مناسب استفاده شود کیفیت صدای انتقالی در تلفن ویپ می تواند از شبکه تلفن سنتی نیز بیشتر باشد. البته همان‌طور که گفتیم فاکتورهای دیگری نیز در این بازی فعالیت می کنند. فاکتورهایی مانند سرعت اینترنت و کیفیت تجهیزات سخت افزاری ویپ شما نیز، در هنگام تخمین کیفیت صدا، باید مورد توجه قرار بگیرند.

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *