بطورکلی در فرآيند انتخاب تلفن IP مناسب برای کاربردهای متفاوت را موارد زير مدنظر قرار گيرد:
گام اول: با وجود ارائه سيستم های تلفنی منبع باز (open source) و ارائه دهندگان سرويس ها و حمايت کنندگان پروتکل های SIP و غيره, کماکان امکان ناسازگاری تلفن IP انتخابی با سيستم تلفن اينترنتی مورداستفاده وجود دارد. لذا بايستی قبل از هر اقدامی از کدک ها و پروتکل های موردحمايت سيستم تلفنی VOIP اطلاع يافته و متناسب با آنها تلفن IP را انتخاب نمود.
گام دوم: بسته به نوع کاربری تلفن IP و شخص استفاده کننده تلفن IP انتخاب گردد.
گام سوم: با درنظر گرفتن نيازهای کاربر (همچون نياز به صفحه نمايش بزرگ, اسپيکر قوی و غيره) و سرويسهای مورد انتظار (همانند انتقال مکالمه, انتظار مکالمه, کنفرانس و غيره) تلفن IP ارضاکننده سرويسها و نيازها خريداری گردد.
گام چهارم: تعداد تماس های ورودی هر کاربر در فرآيند انتخاب تلفن IP مناسب بايستی مدنظر قرار گيرد.
گام پنجم: کاربرانی که نياز به برقراری تعداد زيادی تماس در روز دارند, استحقاق بيشتری برای دراختيارداشتن تلفن IP با کيفيت بالاتر دارند.
گام ششم: در صورتی که به ازای هر کاربر تنها يک پورت اترنت موجود باشد, تلفن IP مورد استفاده حتماً بايستی دارای دو پورت اترنت (RJ45) باشد, درحاليکه اگر سيستم مورداستفاده, مجهز به LAN صوتی (Voice LAN) نيز باشد, کافی است که از تلفن IP با يک پورت اترنت استفاده نمود که سبب صرفه جويي در هزينه ها می گردد.
گام هفتم: درصورتی که از سيستم "توان بر روی اترنت" (power over ethernet) استفاده می گردد, تلفن IP مورد بهره برداری نيز بايستی اين قابليت را حمايت نمايد. در غير اينصورت استفاده از تلفن IP معمولی بلامانع است.
گام هشتم: توجه به پروتکل ها و کدکهای مورد حمايت تلفن IP از اهميت بسزايي برخوردار است, زيرا با وجود اينکه اغلب تلفن های IP موجود در بازار, پروتکل SIP و کدکهايي همچون G.711 و G.729 را حمايت می نمايند, ولی برخی از انواع آنها تنها پروتکلهايي همچون H.323 و MGCP و کدهايي همچون کدک GSM را مورد حمايت قرار می دهند.
گام نهم: با وجود اينکه قيمت, مهم ترين فاکتور در خريد تلفن IP نيست, ولی دقت در انتخاب تلفن مناسب جهت جلوگيری از هزينه نمودن بيش از نياز نيز از اهميت بالايي برخوردار است.