مشکلات رایج خرابی تلفن های تحت شبکه سیسکو و روش های تعمیر آن در سال ۱۴۰۱

comments0 نظر views بازدید
3.6666666666667 از 5
از 3 رای
(رای دهید)

بی شک یکی از معتبرترین محصولات در زمینه voip برند cisco میباشد که در ایران طرفداران خاص خود را به شاید به علت پایین بودن قیمت (البته stock این محصول) و البته امکانات عالی این محصول دارد. در این مقاله سعی شده مشکلات و برطرف کردن مشکلات  تعدادی از مدل های پرکاربرد در ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

تلفن های سیسکو از دو پروتکل sscp و sip پشتیبانی میکنند.

تمامی مدل های سری ۷۹xx به جز ۷۹۲۱ و ۷۹۲۵ که گوشی های بیسیم میباشند از دو پروتکل sscp و sip پشتیبانی میکنند.

سری های ۷۸xx و ۸۸xx و ۹۹xx تنها پروتکل sip را پشتیبانی میکنند.

سری های ۸۹xx از دو پروتکل sscp و sip پشتیبانی میکنند.

تمامی تلفن های سیکو در مرکز تلفنی cucm و سیستم های Asterisk base نظیر issabel و freepbx و elastix و… قابل استفاده میباشند که در سیستم cucm تمامی امکانات تلفن نظیر BLF و call pickup و … را دارند و در مراکز تلفنی asterisk base متاسفانه به صورت پیش فرص استفاده از این قابلیت ها امکان پذیر نیست.

اما تیم پشتیبانی کاوا ارتباطات هوشمند با استفاده کاردر فنی خود این مشکل را برطرف کرده و این امکان را به کاربران میدهد که از ویژگی هایی نظیر BLF و call back و call pickup و … در تلفن های سیسکو بر روی سیستم های Asterisk base استفاده کنند.

در ادامه به چند مورد از مشکلات رایج در تلفن های سیسکو به هنگام استفاده بر رروی سیستم های تلفنی asterisk base خواهیم پرداخت.

یکی از مشکلات تلفن های سیسکو، تحت وب نبودن این تلفن ها میباشد بنابراین شاید config کردن این تلفن ها برای کاربران عادی کمی دشوار به نظر برسد چونکه با استفاده از tftp کانفیگ میشوند.

البته در سری های جدیدتر سیسکو نظیر ۷۸xx و ۸۸xx با ارائه فریم ور mpp version این مشکل برطرف شده که نیاز به تهیه لایسنس دارند.

شرکت کاوا در این زمینه سعی کرده آموزش های لازم جهت کانفیگ گوشی های سیسکو را سایت kavatelecom.com/blog و همچنین فریم ور های مورد نیاز را در کانال تلگرام به نشانی voipfirmware برای استفاده شما عزیزان قرار دهد.

–تلفن ۷۹۴۰-۶۰ و ۷۹۱۲من داخلی که بروی آن set کردم نمایش میدهد اما کنار آن علامت ضربدر هست و تماس برقرار نمیشود.

ابتدا از وارد کردن صحیح اطلاعات داخلی خود شامل username و password و ip سرور خود اطمینان حاصل فرمایید.

سپس در گزینه  sip configuration گزینه registration with proxy را چک نمایید که حتما yes  باشد.

لازم به ذکر است که این مدل از تلفن ها، به علت امکان انجام تنظیمات از روی پنل تلفن،یکی از بهترین انتخابات برای کاربران مبتدی میباشد.

همچنین برای استفاده از خطوط sip phone ارائه شده از سوی مخابرات که دارای username و password میباشند،انتخاب خوبی میتواند باشد.

—تلفن ۷۹۴۰-۶۰ من از dhcp روتر میکروتیک ip دریافت نمیکند و در configure ip میماند.

متاسفانه به علت قدیمی بودن پروتکل این مدل از تلفن ، در update های جدید میکروتیک امکان ارائه سرویس dhcp به مدل تلفن امکان پذیر نمیباشد و میبایست از ip تلفن به صورت دستی تنظیم گردد.

برای این کار ابتدا وارد تنظیمات network  شوید، سپس dhcp را غیرفعال کنید ، سپس ip مورد نظر خود را به صورت دستی وارد کنید و تنظینات را ذخیره کنید.

— تعدادی از تلفن های ۷۹۴۲-۶۲ و ۷۹۴۵-۶۵ من رجیستر نمیشوند و پس از گزفتن فایل کانفیگ مرتب خاموش روشن میشوند و یا اینکه پس از upload فریم ور تلفن boot نمیشود.

برزخی از تلفن های این سری از سیکو به علت تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری از یک ورژن فریم خاص به بالا را پشتیبانی میکنند.(must use 9.3.1 or above).

در صورت upload فریم ور پایین تر از ورژن ۹٫۳٫۱ دستگاه بالا نمی آید.

شما میتوانید پس از دریافت فریم ور از کانال تلگرام voipfirmware فایل صحیح را بر روی دستکاه upload نمایید.

توجه داشته باشید که برای رجیستر شده این ورژن فریم ور میبایست در فایل xml در قسمت button به جای ip  سرور از USECALLMANAGER استفاده شود.

امیدوارم که این مقاله کوتاه مفید واقه شده باشد.

رای شما به "مشکلات رایج خرابی تلفن های تحت شبکه سیسکو و روش های تعمیر آن در سال ۱۴۰۱" چیست؟

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.