۶ نمونه از کارایی هایی که می توان با VOIP انجام داد!

۶ نمونه از کارایی هایی که می توان با VOIP انجام داد!

وقتی امواج صدای آنالوگ به بیت های کامپیوتری تبدیل شد، و دنیای اصوات آنالوگ با دنیای دیجیتال کامپیوتر تلفیق گردید، بسیاری از عملکردهای کامپیوتری در سیستم های تلفنی موجودیت یافت.

قابلیت هایی از قبیل امکان ارتباط با دیتابیس، امکان گزارش گیری های پیشرفته از تماس ها و رسم نمودار های مختلف، امکان ضبط مکالمات بر روی کامپیوتر، امکان تماس تصویری، امکان تشخیص تماس گیرنده از طریق شماره تلفن و پخش اطلاعات  متعلق به او و بسیاری از قابلیت های دیگر به سادگی به امکانات سیستم های تلفنی  آنالوگ افزوده شد و در اختیار مدیران سیستم فنی قرار گرفت.

در ادامه به شرح نحوه بکارگیری تکنولوژی VoIP در شرکت ها و ارگان های مختلف خواهیم پرداخت و نشان می دهیم که با استفاده از تکنولوژی جدید VoIP چه مزایایی برای مشاغل مختلف می تواند داشته باشد.

۱-۶ کاربرد در کمپ ها دانشگاهی

دانشگاهی را در نظر بگیرید شبیه دانشگاه یاسوج  با تعداد زیادی ساختمان در محوطه دانشگاه از قبیل ساختمان آموزش، ساختمان دانشکده های مختلف، ساختمان غذاخوری، خوابگاه دانشجویی و چندین ساختمان دیگر که هر ساختمان به طور مجزا تعدادی خط شهری دارند و اگر شخصی بخواهد از هر یک از این ساختمان ها با شخصی در ساختمان دیگری تماس بگیرد باید یک شماره تلفن هفت رقمی را از بین ۸۰ شماره تلفن دانشگاه از دفترچه تلفن خود پیدا کرده و شماره گیری نماید و با انجام این کار در حقیقت ابتدا با شرکت مخابرات تماس گرفته شده است و از شرکت مخابرات درخواست شده است که تماس با ساختمان بغلی و یا در برخی موارد طبقه زیرین را برقرار نماید. علاوه بر سختی شماره گیری باید مبلغی نیز به شرکت مخابرات برای برقراری این ارتباط پرداخت گردد. مجموع این هزینه های برای ۸۰ خط شهری این دانشگاه برای این تماس های  درون دانشگاهی در حدود سه میلیون تومان در ماه و یا سی و شش میلیون تومان در سال می شد!! این در حالی بود که تمامی ساختمان های دانشگاه از طریق شبکه فیبر نوری با یک دیگر در ارتباط بودند.

با پیاده سازی شبکه VOIP در این دانشگاه در حال حاضر کارکنان برای شماره گیری بین همه ساختمان ها و با همه افراد با شماره گیری یک  شماره ۳ رقمی به صورت داخلی تماس می گیرند و ترافیک صوتی آن ها به مخابرات نمی رود. در گذشته این ۸۰ شماره به ۸۰ نفر اختصاص داشت و حدودا ۲۰۰ نفر از پرسنل گوشی تلفن نداشته و نمی شد به طور مستقیم با آن افراد گفتگو کرد اما در حال حاضر همه کارکنان داخلی مستقیم دارند و علاوه بر این که با شماره گیری هر یک از ۸۰ خط شهری دانشگاه از بیرون، می توان با هر یک از کارکنان دانشگاه ارتباط برقرار نمود، هر یک از کارکنان نیز امکان آزاد نمودن و استفاده از همه این خطوط شهری را  دارا می باشند، برای کارکنان دانشگاه لازم به ذکر نیست که هیچ کدام از دو عملکرد فوق در سیستم قدیمی و آنالوگ قبلی امکان پذیر نبود!

در سیستم تلفنی جدید دانشگاه هر شخص یا واحد امکان دریافت فکس های خود را از طریق ایمیل و ارسال فکس از طریق کامپیوتر و به صورت دیجیتال بدست آورد و بسیاری از دستگاه های فکس آنالوگ به همراه هزینه های بالای نگهداری و ریبون و کاغذ از روی میز ها حذف شد!  از  آنجا که بسیاری از فکس های دریافتی نیازی به پرینت شدن ندارند و می توان آنها را به صورت فایل ها در کامپیوتر ها ذخیره و بایگانی و یا حتی به راحتی حذف نمود. سالیانه از به هدر رفتن ده ها هزار ورق کاغذ و یا قطع شدن ده ها درخت جلوگیری می گردد.

پس اگر ریزبینانه بنگیریم با استفاده از VOIP، علاوه بر صرفه جویی ۳۶میلیون تومان هزینه تماس های تلفنی داخلی، برای این دانشگاه میلیون ها تومان دیگر نیز به خاطر صرفه جویی در خرید ریبون های فکس و کاغذهایی که مقصد اکثر آنها سطل های زباله می بود صرفه جویی شد صرفه جویی در وقت برای ارجاع به دبیرخانه ها و دریافت فکس ها و یا ارسال آن ها و شماره گیری شماره های هفت رقمی و شنیدن بوق های اشغالی، صرفه جویی در هزینه های سیم کشی  و سیم بانی و از همه مهم تر حفظ جنگل ها با استفاده کمتر از کاغذها یک روی سکه است و ا ستفاده از VOIP سودمندی های بسیار دیگری دارد که در ادامه با برخی دیگراز این سودمندی ها آشنا خواهیم  شد. اما دانستن همین  یک طرف سکه نیز کافی است تا مسئولین ارشد کمپ های دانشگاهی را راغب و مشتاق نماید تا از سیستم های تلفن IP در سازمان خود استفاده نمایند.

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه های این مطلب

هیچ نظری ارسال نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *