Archive for بهمن, ۱۳۹۱

برگزاری سمینار رایگان آشنایی با مفاهیم VoIP در کاوا ارتباطات هوشمند

image

چهارمین سمینار رایگان آشنایی با مفاهیم ویپ در روز پنج شنبه ۱۲/۱۱/۹۱ از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۳:۰۰ در محل شرکت کاوا برگزار می گردد که شامل معرفی فناوری ویپ و تجهیزات مورد نیاز جهت نصب و راه اندازی یک سیستم تلفنی تحت شبکه می باشد، این سمینار به صورت تئوری و عملی ارائه می گردد.در بخش تئوری مفاهیم تلفنی بحث خواهد شد و توپولوژی های مختلف مورد مطالعه قرار می گیرد و در بخش عملی با توجه به فراهم بودن امکان تست تجهیزات برندهای مختلف محصولات VoIP، تجربه بسیار متفاوتی برای شرکت کنندگان در سمینار به وجود خواهد آمد.

جهت ثبت نام با شماره ۲۶۲۱۴۱۰۵ داخلی ۱۰۸ خانم سالک تماس حاصل نمایید.

آدرس: خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، خیابان انصاری، پلاک ۷۵ درب کوچک

www.voipshop.ir/blog


اصطلاحات پر کاربرد در تلفن های IP

Call Park: قرار دادن یک تماس در حالت انتظار و دادن این قابلیت به داخلی دیگر به طوری که تماس را پاسخ دهد.

Call Transfer:امکان انتقال تماس به یک داخلی دیگر را برای شما فراهم می کند.

۳-way local conferencing:امکان برقراری یک کنفرانس محلی ۳ طرفه را با تلفن های دیگر فراهم می کند.

DND: در صورت فعال کردن این کلید تلفن شما دیگر زنگ نمی خورد و تماس های دریافتی را به Voicemail هدایت میکند البته در صورت انجام تنظیمات مرتبط.

Hold: یک تماس برقرار شده را به حالت انتظار میبرد و یا از حالت انتظار خارج می کند

Follow Me: فوروارد کردن اتوماتیک تماس ها به مقصد مورد نظری که در آن هستید.

Least Cost Routing: تغییر مسیر دادن تماس های از شبکه های ثابت_موبایل ، به تماس های ارزان تر موبایل_موبایل

Call Pick UP: قابلیت هدایت تماسی که در حال زنگ خوردن است به تلفنی که شما در حال حاضر از آن استفاده می کنید.

Speed Dial: امکان شماره گیری سریع تلفن هایی را که پرکاربرد اند به کاربر می دهد.

(Foreign Exchange Office)FXO: برای اتصال خطوط تلفن آنالوگ شبکه های PSTN به شبکه IP نیاز به پورت FXO دارید. در واقع FXO برق را از خط شهری دریافت می کند.

(Forein Exchange Station)FXS: پورتی است که سیگنال بوق را تولید میکند و از این پورت برای قابل استفاده شدن گوشی های آنالوگ در شبکه VoIP به کار می رود.


فاکتور های موثر در کارایی VoIP

· برقراری تماس

· حفظ کیفیت صوت

· کیفیت سرویس

عوامل متعددی در حفظ کیفیت صوت موثرند ولی ۳ عامل زیر تاثیر عمده تری دارند:

  • تاخیر انتقال بسته(delay):تاخیر در ارسال بسته ، ناشی از زمان صرف شده درشبکه مدار سوئیچی ،تاخیر gateway ها وتاخیر شبکه IP است. معمولا تاخیر ناشی از شبکه IP باید بین ۲۰۰-۲۵۰ میلی ثانیه باشد و تاخیر کلی نیز نباید بیش از ۴۰۰ میلی ثانیه باشد.
  • نوسانات تاخیر(Jitter): نوسان در زمان انتقال بسته‌ها، می‌تواند به حذف آن‌ها در سیستم‌های VoIP بینجامد.جیتر به صورت ساده میزان اختلاف در زمان رسیدن بسته ها به مقصد است.  کیفیت کار با صدا و تصویر به شدت به جیتر وابسته است و جیتر نباید بیش از ۸۰ میلی ثانیه باشد.
  • درصد گم شدن بسته ها(Packet loss): از بین رفتن بسته ها در شبکه IP یا gateway ها زمانی ایجاد می شود که ترافیک زیاد باشد، از بین رفتن بسته ها تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت صدای شنیده شده حتی وقتی داده ها را کد کرده باشیم، دارد. برای کاربرد های VOIP نرخ گم شدن بسته ها بایذ کمتر از ۵ درصد باشد.

 

 


VoIP چیست؟

VOIP مخفف عبارت Voice over Internet Protocol است.این تکنولوژی سرویس جدیدی را ارائه می دهد که با بهره گیری از اینترنت اطلاعات صوتی را منتقل می نماید.در مقابل شبکه های تلفنی مرسوم (PSTN) که بستر آنها مدارهای سوئیچ شونده است VOIP از شبکه مبتنی بر بسته های سوئیچ شونده استفاده می کند. شبکه های تلفنی مرسوم در طی دوران طولانی خود در اکثر مناطق جهان گسترده شده اند.

imagesمزایای VoIP

فناوری VoIP دارای مزایای متعددی است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

· صرفه اقتصادی. هزینه مکالمات VOIP یک دوم تا یک سوم هزینه مکالمات عادی است، صرفه اقتصادی باعث شده است VOIP همچنان جذابیت خود را حفظ کند.

· سودآوری برای ISP ها. هرچه تعداد کاربران VOIP بیشتر شود ترافیک شبکه و به نسبت درآمد ISP ها افزوده می شود.

· ایجاد زمینه ای برای حرکت به سوی نسل بعدی شبکه های IP(شبکه های NGN).

عناصر کلیدی تکنولوژیVoIP

· تلفن های VoIP، کنسول ها و وسایل دیگری که برای آغاز و دریافت مکالمه استفاده می شوند.

· سرور های پردازش مکالمه یا PBXکه برای مدیریت تمام اتصالات کنترلی VoIP به کار می روند.

· گیت وی های صوتی که به منظور برقراری ارتباط بین شبکه های PSTN و IP به کار میرود.

· شبکه های IPکه بار صوتی را منتقل می کنند.

 


مقایسه ای بین شبکه هایIP و شبکه ی تلفنی مرسوم(PSTN)

 

http://www.velocityvoip.com/images/2012/voip-termination-services.jpg

 

شبکه ی IP برخلاف شبکه ی تلفنی مرسوم از تکنولوژی بسته های سوئیچ شونده(Packet switching) استفاده میکند. در این شبکه وقتی ترافیک بالا می رود ممکن است ارتباط به طور کلی مسدود شود و یا اینکه بعضی از بسته ها مفقود شوند، بنابراین کیفیت صوت دریافتی در مقایسه با شبکه های مرسوم پایین تر است. در اینجا غالبا علاوه بر کدگذاری ، فشرده سازی نیز انجام می شود، بنابراین سرعت ارسال بیتها بین ۵٫۳ تا ۱۶ کیلو بیت بر ثانیه پایین می آید. تاخیرانتقال بسیار طولانی تر است وتغییرات تاخیر نیز قابل ملاحظه است. کیفیت صوت به شدت تحت تاثیر کیفیت شبکه ی IP است، بنابراین نمی توان آن را ضمانت نمود. در اینجا به دلیل به اشتراک گذاشتن یک شبکه هم برای داده و هم برای صوت هزینه های عملی کاهش می یابد. این تفاوتها منجر شده است تا تفاوتهایی در پیاده سازی، کیفیت شبکه و هزینه های عملی ایجاد شود.

در حالتی که از خطوط PSTN استفاده می کنید، شما باید هزینه زمان استفاده شده توسط شرکتی که  مدیریت خط PSTN را  برعهده دارد ،‌ پرداخت کنید و هر اندازه که بیشتر با تلفن صحبت کنید هزینه بیشتری را نیز می بایست پرداخت کنید. علاوه بر این ، نمی توان بطور همزمان با بیش از یک شخص گفتگو نمود .

در فن آوری VoIP می توان هر زمان و با هر شخص گفتگو نمود . کافی است که در آن مقطع زمانی سایر افرادی که شما می خواهید با آنان گفتگو نمائید نیز به اینترنت متصل شده باشند .  مکالمه برقرار شده تا زمان دلخواه ( مستقل از هزینه های مربوطه ) می تواند ادامه یابد. علاوه بر این ، می توان در یک زمان با چندین نفر گفتگو نمود . در زمان گفتگو با سایر افراد و بطور همزمان می توان با آنان داده ای ( نظیر تصاویر ، نمودارها و تصاویر ویدیوئی )  را نیز مبادله نمود .

سوئیچ‌مداری ابتدایی‌ترین سیستم‌های به کار رفته در شبکه‌های تلفن طی ۱۰۰ سال اخیر است، تماس‌هایی که داخل چنین شبکه‌ای برقرار می‌شود یک خط تلفن را به واسطه ارتباط دو نقطه مختلف اشغال می‌کند. این روش اساس شبکه‌های تلفنی سوئیچ عمومی یا (PSTN) است.

در این نوع ارتباط هنگامی که یکی از طرفین صحبت می‌کند طرف دیگر به آن گوش می‌دهد. به این معنی که در هر زمان تنها نیمی از ارتباط فعال است و عملا نیم دیگر ظرفیت ارتباطی به هدر می‌رود، به علاوه در هر مکالمه تلفنی بخش قابل توجهی از طول زمان مکالمه را سکوت (هیچ یک از طرفین صحبتی نمی‌کنند) تشکیل می‌دهد.

اما در سامانه VOIP قادریم تا بسته‌های دیجیتالی را که تنها حاوی مکالمات طرفین است روی خطوط تلفن ارسال کنیم و از ارسال پیوسته داده‌ها (شامل کل زمان مکالمات و سکوت میان آنها) جلوگیری کنیم. این امر اساس کار شبکه‌های سوئیچ تلفنی بسته(Packet switching) را تشکیل می‌دهد.


تمامی حقوق مادی این وبلاگ مربوط به شرکت کاوا ارتباطات هوشمند می باشد.
iDream theme by Templates Next | Powered by WordPress